پایه فنس یا حصار از آهن ساخته شده است. این فرآورده فولادی که به دو صورت تک و جفت شاخ تولید و طراحی می‌شود. پایه فنس کاربردهای بسیاری دارد که می‌توان به ساخت انواع نبشی، قوطی پروفیل، لوله، تولید انواع سیم مفتول و نصب توری حصاری اشاره کرد. تیر حصار از پرکاربردترین انواع آن به شمار می‌رود؛ چرا که از استحکام و مقامت بالایی برخوردار است. همچنین از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. این محصول از مقاطع فولادی مختلفی همچون لوله سیاه ساخته می‌شود.

پایه فنس یا پایه حصار چیست؟

پایه فنس به پایه هایی گفته می‌شود که از آهن ساخته شده باشند. این پایه ها در انواع نبشی، قوطی پروفیل و لوله برای نصب توریحصاری به کار می‌روند. تیر حصار لوله ای، به علت استحکام و مقاومت بالا و مقرون به صرفه تر بودن در مقایسه با دیگر انواع آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

پایه فنس دارای انواع گوناگونی همچون تک شاخ و یا جفت شاخ می‌باشد. بر روی هر شاخک ۳ عدد سوراخ ۶ میلی متر جهت نصبسیم خاردار و در پایین پایه یک صفحه بیس پیلت ۲ میلی متر به منظور محکم شدن در بتن اتصال یافته که بر سر هر پایه نیز یک صفحه بیس بیلت ۲ میلی متر جهت محکم شدن در بتن متصل شده است. برای پیشگیری از ورود آب و خوردگی، سر هر پایه توسط یک کپ فلزی جوش خورده مسدود می‌شود.

کاربردهای پایه فنس

کاربردهای فنس یا پایه حصار

فنس و پایه فنس یکی از اسباب حصار کشی محسوب می‌شود که از گذشته تا به امروز بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. از زمانیکه ایجاد امنیت و حصارکشی در اطراف خانه ها، باغ ها و ساختمان ها یکی از نیازهای اولیه محسوب شد، فنس‌ها نیز محبوبیتبیشتری یافتند. از گذشته این تجهیزات در انواع و جنس های گوناگونی تولید شده اند که البته نه به شکلی که امروزه وجود دارند. 

مقاومت این محصول بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه با گذشت زمان تلاش بر این بود تا محصولاتی تولید شوند که در شرایط بد آب وهوایی بتوانند بالاترین طول عمر را داشته باشند. در گذشته از بوته ها و شاخه های درختان برای ایجاد حصار استفاده می شد، سپسبا پیشرفت تکنولوژی تجهیزاتی به شکل فنس های امروزی شکل گرفت تا جنس آن ها از مواد مقاوم تری باشد. اکنون پایه ها و فنس های گالوانیزه بهترین نوع فنس‌ها محسوب می‌شوند.

اسلب فولادی یا تختال چیست؟ و کاربرد آن

انواع پایه فنس

پایه فنس یکی از پرکاربردترین ابزارها برای حصار کشی با استفاده از توری حصاری، سیم خاردار است. این پایه ها و تجهیزات آن‌ها انواع مختلفی دارند و مطابق نوع نیاز از آن‌ها استفاده می‌شود. از انواع آن می‌توان به قوطی، نبشی، لوله و پروفیل وغیره اشاره نمود. این پایه ها برخی از جنس آهن و برخی نیز از گالوانیزه تولید می‌شوند. مقاومت نوع دوم در رطوبت بالا سبب شده تا آن‌ها بیشتر مورداستفاده قرار گیرند. پایه حصار بر اساس نوع کاربرد در کارخانه های مختلف به شکل های خاصی طراحی می‌شوند.

از آن جهت که عمر مفید این محصولاتاز اهمیت ویژه ای برخوردار است، میبایست مواد اولیه از مرغوب‌‌ترین لوله ها انتخاب شود. این تجهیزات به شکل دو شاخه و نیز تک شاخه ساخته می شوند. به جهت راحتی که بتوان سیم های خاردار را بر روی این شاخ ها نصب نمود، لازم است تا روی آن‌ها سوراخ هایی از قبل تعبیه شده باشد. هنگام تولید بر روی جفت شاخ ها ۶ سوراخ زده می‌شود. به طور معمول عمق این سوراخ ها شش میلی متری می‌باشد. برای این که از ورود آب به داخل پایه ها و زنگ زدگی آن ها پیشگیری شود، انتهای آن‌ها را جوش داده و مسدود می‌نمایند.

انواع دسته بندی های فنس

  • پایه فنس نبشی سبک
  • پایه فنس نبشی سنگین
  • پایه فنس لوله گالوانیزه گرم
  • پایه فنس لوله گالوانیزه سرد
  • پایه فنس لوله سیاه رنگ شده
  • پایه فنس لوله سیاه رنگ نشده

انواع سایز پایه فنس

پایه فنس در سایز‌های ۴ یا ۱ و ۱/۴ ، ۵ یا ۱ و ۱/۲ اینچ ، ۶ یا ۲ اینچ ساخته می‌شوند. ارتفاع این تجهیزات بین یک و نیم تا سه متریعنی در اندازه های ۱.۵ ، ۲ ، ۲.۵ ، ۳ متر قابل تغییر است.

روش نصب پایه حصار

ابتدا میبایست با مشخص نمودن مرزهای زمین و اندازه گیری محیط آن، محل دقیق و تعداد پایه فنس های مورد نیاز را مشخص کرد. بهطور معمول فاصله پایه حصاری ها از هم ۲ الی ۳ متر تعیین می‌شود. پس از آن مطابق کاربرد و محل مورد استفاده و قیمت، نوع فنسو پایه فنس مورد نیاز مشخص می‌شود.

جهت نصب نمودن پایه فنس‌ها محل آن­ها را حفر نموده و آن‌ها را در مرکز چاله ها قرار داده و بتن ریزی صورت می‌گیرد. سپس شیب بتنریزی باید طوری تعیین شود که آب در محل پایه حصاری جمع نشود و در صورت استفاده از لوله و یا قوطی به عنوان پایه حصار، سر آنرا توسط گپ و یا عدسی فلزی مسدود نموده تا از ورود آب به آن پیشگیری شود.

چگونگی ساخت پایه فنس

چگونگی ساخت و تولید پایه فنس 

ابتدا جهت تولید پایه فنس باید نوع لوله و ارتفاع آن، و سرصاف یا سرخم بودن پایه تعیین شود. پس از آن برش دادن لوله به ارتفاعمد‌نظر، و بعد جوش دادن گپ و شاخک آهنی برای ثابت ماندن پایه به داخل زمین نیز باید صورت گیرد. در مرحله بعد نوبت روکش‌کاری پایه فنس است. برای انجام روکش‌کاری ابتدا باید پایه آهنی را کاملا از هر نوع آلودگی و یا چربی، پاکنمود. سپس در مرحله بعد زنگ زدایی پایه فنس صورت می‌گیرد. بعد از انجام پاک سازی و زنگ زدایی، لوله‌ها به طور کامل در موادفلاکس قرار داده می‌شوند. جهت جذب بهتر فلز روی این مراحل صورت می‌گیرند. 

بعد از پایان این مراحل، میله‌ها برای خشک شدن به کوره در دمای 120 درجهسانتی‌گراد می‌روند.‌ بعد از خارج کردن میله‌ها از کوره میبایست آن‌ها را در یک وان پر از روی مذاب گذاشت. زمان انجام این مرحله 60 ثانیه بوده تا روی به طور کامل جذب میله‌ها شود. باید به این نکته توجه داشت که میله‌ها نباید بیش‌تر از 60 ثانیه در وان بمانند؛ چرا که دمای وان بالای 400 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. پس از انجام این مراحل فلز‌های نام برده شده، طی مرحله‌ای با استفاده از دمش بخار آب‌و‌هوا به صورت کامل جدا می‌شوند و پس از آن میله‌ها به درون استخری از آب راهی می‌شوند.

توری حصاری چیست؟

نحوه تولید پایه گالوانیزه به طور کوتاه

  1. تمیز کردن و زنگ زدایی
  2. فلاکسی کردن
  3. خشک کردن
  4. غوطه ور سازی در روی
  5. پاک سازی و سرد کردن

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم همه چیز درباره پایه فنس را بیان کنیم و به بررسی کاربردهای آن و‌ نحوه ساخت و تولید تا طراحی بپردازیم. در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0